یک کارآفرین واقعی دارای مجموعه‌ای از مهارت ها و ویژگی هایی است که آن را قادر می سازد تا به دنبال رویاهای خود بروند و موفق شوند. 

اما این صفات چیست؟ یک کارآفرین برای موفقیت به چه چیزهایی نیاز دارد؟ خیلی خوب می‌شد اگر کتاب و قانون خاصی برای موفق بودن یک کارآفرین وجود داشت .واقعیت این است که هیچ فرمول قابل توجیهی برای موفقیت وجود ندارد ، اما چند ویژگی وجود دارد که کارآفرینان موفق باید داشته باشند.

 در اینجا برخی از خصوصیات شخصی که کارآفرینان موفق دارند آورده شده است ، و نکاتی در این راه برای کمک به توسعه آن مهارت‌ها وجود دارد.

1-کارآفرین هدف‌گرا است.


کارآفرینان تمام تلاش خود را برای تعیین اهداف و قرار دادن هر آنچه در دستیابی به اهداف لازم است را به کار می‌برند. آنها مصمم هستند که تجارت خود را به موفقیت برسانند و موانعی را که بر سر راه آنها قرار دارد برطرف خواهند کرد.  همچنین تمایل دارند که در مسیر اهداف خود استراتژیک باشند و ایده روشنی از آنچه می خواهند به دست آورند و چگونگی برنامه ریزی برای انجام آن داشته باشند.

- چگونه می توان هدف گرا شد؟

  • برای تجارت خود اهداف کوتاه مدت و بلند مدت ایجاد کنید. 

اهداف کوتاه مدت اهدافی هستند که می توانید در یک ساعت ، یک روز یا به اندازه یک هفته به پایان برسانید. اهداف بلند مدت ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد.

2- کارآفرین متعهد به هدف و تجارت خود است.

کارآفرین به راحتی کنار نمی‌کشد و تن به شکست نمی‌دهد.در واقع شکست را فرصتی برای موفقیت در آینده می‌داند. اگر برای اولین بار موفق نشود ، تلاش خود را ادامه می‌دهد تا زمانی که موفق شود.به هدفی که در سر دارد بسیار متعهد است و در شرایط سخت و دشوار از تعهد خود خارج نمی‌شود.

-چگونه به هدف خود متعهد بمانیم؟

  • هر بار که در برابر یک مانع قرار گرفتید ، به جای اینکه فکر کنید ایده شما کارساز نیست یا شکست خورده اید به چیزی که می توانید از این تجربه یاد بگیرید فکر کنید.
  • همواره به یاد داشته باشید که بسیاری از کارآفرینان موفق قبل از موفقیت چندین بار شکست می‌خورند.

3-کارآفرین عمل‌گرا است.کارآفرینان ذاتاً فعال عمل می‌کنند و می‌دانند که اگر کاری باید انجام شود ، باید خودشان این کار را انجام دهند. آنها "عمل‌گرا" هستند و معمولاً استانداردهای بسیار دقیقی دارند. آنها خود را جزء اصلی برای توسعه تجارت خود می‌دانند و دوست دارند در تمامی کارهای روزمره حضور داشته باشند حتی در مواقعی كه لازم نیست.

-چگونه عمل‌گرا باشیم؟

  • حداقل هر ماه یک بار با هر یک از افراد اصلی تیم خود وقت بگذارید و در جریان کار آنها قرار بگیرید تا مطمئن شوید که آنها کار خود را درست انجام می دهند.
  • گاهی اوقات دست از فکر و خیال اضافه بردارید و فقط کاری را شروع کنید چون در حین انجام کار نتایج بهتری به دست خواهید آورد.

4-کارآفرین با چالش و عدم اطمینان رشد می‌کند.

 کارآفرینان نه تنها در مواجهه با یک چالش جدید آرام می‌مانند ، بلکه رشد هم می‌کنند. گاهی اوقات در تجارت اوضاع خراب و داغون می‌شود و وقتی این اتفاق می‌افتد ، وظیفه شما به عنوان رئیس شرکت و یک کارآفرین این است که خونسردی خود را حفظ کنید. کارآفرینان موفق این را می‌دانند و بعد از یک چالش بیشتر از قبل شکوفا می‌شوند.

در همین اپیدمی جهانی کرونا اکثر کارآفرینان بزرگ جهان در برابر این چالش بزرگ ایستادند و چندین برابر از سال‌های قبل پیشرفت کردند چرا که می‌دانند هر چالش یک فرصت به شمار می‌آید.

-چگونه با چالش و عدم اطمینان رشد کنیم؟

  • وقتی اتفاق غیر منتظره رخ داد ، بایستید و نفس عمیق بکشید.
  • اهداف خود را به خاطر بسپارید. از خود بپرسید با وجود این عدم اطمینان چگونه می‌توانید به سمت آنها حرکت کنید؟
  • به این فکر کنید که چگونه می‌توانید مسئله را حل کنید و چگونه می‌توانید از آن درس بگیرید.

5-کارآفرین اهل ریسک است.

کارآفرینان به خود نمی‌گویند که آیا موفق می شوند یا نه؟ آنها معتقدند که موفق خواهند شد!!

 این اعتماد به نفس ذاتی به آنها این امکان را می‌دهد که ریسک کنند چون کاملاً معتقدند که این خطرات نتیجه می‌دهند.

-چگونه مدریت ریسک داشته باشیم؟

  • هنگام تصمیم گیری درباره خطر پذیری یا عدم خطر ، از خود بپرسید: "بدترین اتفاقی که می‌تواند بیفتد چیست؟" و بعد ، "چقدر احتمال دارد که بدترین اتفاق رخ دهد؟" پاسخ به این دو سوال می‌تواند درک بهتری از تصمیم خود داشته باشید.
  • اگر واقعاً بدترین نتیجه ممکن آنقدرها هم بد نباشد ، یا بسیار بعید باشد ، احتمالاً خطری است که ارزش آن را دارد که بپذیرید.

6-کارآفرین ذاتاً خلاق است.

خلاقیت یکی از صفاتی است که به دلیل کارایی زیادش ، کارآفرینان تمایل زیادی به داشتنش دارند. با خلاقیت می‌توانند ایده های هوشمندانه ارائه دهند و این ایده‌ها را به سود تبدیل کنند.

-چگونه خلاقیت خود را تقویت کنیم؟

بعض افراد ممکن است خود را خلاق ندانند اما با ارتباط و آشنایی با افراد خلاق متوجه می‌شوند که راه‌هایی برای تقویت این مهارت وجود دارد. که عبارتند از:

  • وقتی با مشکلی روبرو شدید ، همه راه حل‌های ممکن برای حل آن را بنویسید.
  • نکاتی که فکر می‌کنید برای حل مشکل کارساز نیست را هم یادداشت کنید. هرچند خیلی عجیب و غریب به نظر برسند.
  • مشورت از افراد معتبر و ارتباط گیری با اشخاص مختلف

7-کارآفرین باانگیزه و مثبت‌نگر است.اشتیاق و انگیزه ممکن است مهمترین ویژگی کارآفرین موفق باشد. او واقعاً کاری را که انجام می‌دهد دوست دارد و حاضر است ساعات زیادی را برای رشد و توسعه تجارت و شغل خود صرف کند. از کارش احساس رضایت می‌کند که واقعا خیلی فراتر از درآمدزایی برایش اهمیت دارد.

-چگونه باانگیزه و مثبت‌نگر باشیم؟

  • کالا یا خدماتی را انتخاب کنید که واقعاً به آن علاقه دارید.
  •  باور داشته باشید که تجارت شما یک نیاز و مشکل واقعی را حل می‌کند تا زندگی مردم را بهبود بخشد.

8-کارآفرین همیشه مایل به گوش دادن و یادگیری است.

مهمترین قسمت در یادگیری گوش دادن است  و یک کارآفرین موفق اهمواره این کار را انجام می‌دهد. همچنین می‌داند که می‌تواند از هر کسی که با وی ملاقات می‌کند چیز جدیدی یاد بگیرد ، بنابراین به هیچ وجه در پرسیدن سوال کوتاهی نمی‌کند.

-چگونه همیشه در حال یادگیری و گوش دادن باشیم؟

  • هنگام صحبت با مردم درباره مشاغل ، مطمئن شوید که بیشتر سوال میپرسید تا اینکه جواب می‌دهید.
  • سعی کنید از هر تعاملی چه با مشتری ، تامین کننده ، کارمند یا شخصی که تازه باهاش آشنا شده‌اید چیزی یاد بگیرید.

9-کارآفرین افراد با مهارت های خوب را در تیم خود  دارد.

کارآفرینان تمایل دارند مهارت های ارتباطی قوی داشته باشند و این قدرت همراه با علاقه آنها به محصول یا خدماتشان به آنها کمک می کند تا در مورد تجارت خود با همه صحبت کنند.کارآفرین موفق رهبری طبیعی است که می‌تواند به افراد اطراف خود انگیزه دهد و تأثیر بگذارد.

-چگونه مهارت‌های افراد تیم را پرورش دهیم؟

  • سعی کنید مکالمه‌ای با شخصی که زیاد نمی‌شناسید شروع کنید.
  • سوالاتی را با پایان باز بپرسید که جواب گوناگونی وجو داشته باشد.
  • سوالات خود را متناسب بر اساس پاسخ شخص ادامه دهید.
  • همچنان که سوالات خود را می‌پرسید سعی کنید مسئله را جذاب نگه دارید.

10-کارآفرین به طور مداوم به دنبال فرصت هایی برای بهبود است.

کارآفرینان هر رویداد یا موقعیتی را به عنوان یک فرصت تجاری می‌دانند و دائماً ایده‌های جدید و نوآورانه تولید می‌کنند. آنها این توانایی را دارند که از دریچه اهدافشان به همه چیز اطرافشان نگاه کنند و در همه شرایط فرصت را ببینند.

-چگونه به طور مداوم بهبود پیدا کنیم؟

  • هر بار که کاری را انجام می‌دهید از خود بپرسید آیا راه بهتری برای انجام این کار وجود دارد؟
  • اگر کارمند دارید ، به آنها پیشنهاد دهید که پیشرفتی در تیم حاصل کنند پاداش دریافت می‌کنند.


هر شخصی با توجه به علایق و شرایط کار خود می‌تواند باعث موفقیت خود شود. مطالبی که ارائه شد صرفا گزینه‌های کلی و عمومی هستند. بنابراین موارد بسیار متفاوت دیگری می‌تواند وجود داشته باشد.

مطالب ارائه شده چقدر برای شما مفید بود؟